‘Boogerd’ betekent boomgaard. Dat is wat wij voor kinderen zijn: een plek waar je kunt groeien en bloeien en je optimaal kunt ontwikkelen.
Dit doen we niet alleen, maar samen met het kind en de ouders. In dit proces staat het welbevinden en betrokkenheid van een kind centraal en zijn je verantwoordelijk voelen en op een respectvolle manier samen leven en leren belangrijke kernwaarden. Hiermee bieden wij de kinderen de mogelijkheid om het beste uit zichzelf te halen en hun talenten te ontwikkelen!
Een mooie missie met mooie woorden. Maar wat bedoelen we precies en wat hebben we voor ogen met onze leerlingen? Dat lichten wij graag toe vanuit onze kernwaarden:
Betrokkenheid en welbevinden
Kinderen die lekker in hun vel zitten en zich betrokken voelen, ontwikkelen zich optimaal. Welbevinden en betrokkenheid spelen daarbij een belangrijke rol. Welbevinden gaat over het hebben van een goede emotionele basis en je veilig voelen.
Welbevinden is belangrijk, maar het garandeert nog niet dat er ontwikkeling is en dat er wordt geleerd. Daarvoor is meer nodig, namelijk betrokkenheid. Betrokkenheid houdt in dat kinderen gemotiveerd en intensief met iets bezig zijn. Betrokkenheid is de voorwaarde voor ontwikkeling.
Respect
Als openbare school omarmen we diversiteit en werken we aan een goede omgang met elkaar. Er is ruimte voor een eigen identiteit bij onze kinderen, medewerkers en bij onze school. Mensen hebben verschillende talenten en die proberen we te (h)erkennen en stimuleren, een voorbeeld hiervan is het werken met het talentenarchipel. We gaan bij alles wat we doen op een respectvolle manier met elkaar om vanuit de basis van erkende ongelijkheid.
Verantwoordelijkheid
We geven de leerlingen kaders in de vorm van ruimte, tijd en criteria. Binnen deze grenzen mogen de leerlingen zelf keuzes maken, zodat ze betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. Wie verantwoordelijk is voor een eigen leerproces moet zich vrij voelen om een inschattingsfout of om een verkeerde keuze te mogen maken. Dit betekent niet dat het er niet toe doet wat je kiest. In alle gevallen betekent verantwoordelijk zijn, dat je je keuzes kunt verantwoorden, kunt beredeneren, onderbouwen en eventuele consequenties die daarbij horen accepteren.
Samen
In een samenleving leven en werken we samen met veel verschillende mensen. Daar moeten we in school dus ook in oefenen. We betrekken iedereen, vieren successen en lossen problemen samen op. We sluiten daarbij niemand buiten. Wij werken hierbij vanuit verbondenheid, positiviteit en respect met als basis de gesprekken die wij met elkaar hebben en de lessen vanuit PBS.
Samen is niet alleen op leerlingniveau van belang, maar ook tussen leerling en leerkracht en tussen leerkracht en ouders. We werken als team nauw met elkaar samen. Hierdoor kunnen we van elkaars talenten gebruikmaken en zorgen we voor een rode draad in ons onderwijs. Daarnaast is voor ons goed contact tussen school en ouders van belang. We streven naar een goede communicatie en nemen ouders en kinderen mee in hun ontwikkeling. Samen dragen wij er zorg voor dat een kind zich optimaal kan ontwikkelen!
Groeien en bloeien
Bovenstaande speelt allemaal mee om een leerling te laten groeien en bloeien. Na 8 jaar basisonderwijs hebben onze leerlingen: